Datum : 23 april 2025 Categorie : Blog, Zakelijk Engels

Zo schrijf je een sterke zakelijke Engelse brief

Veel internationale bedrijven communiceren in het Engels. Bij het schrijven van een zakelijke brief is het belangrijk om een aantal vaste regels te volgen. Ken jij deze belangrijkste regels al?



Zakelijke brief Engels: vaste opbouw

1. Adres van de afzender

Jouw eigen adres of het adres van het bedrijf of de organisatie van waaruit je schrijft, plaats je in de linkerbovenhoek. Je kunt hier eventueel aanvullende informatie neerzetten, zoals een e-mailadres of website.

2. Adres van de ontvanger

Ditzelfde geldt voor het adres van de ontvanger waar je de brief naar stuurt. Deze wordt onder jouw eigen adres geschreven. Benoem ook de naam van de ontvanger als je deze weet.

3. Datum

In de regel onder het ontvangstadres schrijf je de datum. Dit kan zowel aan de linker- als aan de rechterkant van de brief. In het Engels volgt eerst de datum voluit geschreven, daarna de dag en vervolgens het jaartal. Bijvoorbeeld: August, 6th, 2020.

4. Aanhef

Weet je de naam van degene naar wie je de brief stuurt? Gebruik dan zijn of haar titel (Dr. of Mr. voor mannen en Miss, Mrs, Ms of Dr. voor vrouwen). Als je de naam niet weet kun je ‘Dear Sir/Madam’ gebruiken.

Wanneer? Wat?
Naam bekend + man Dear Dr. Jones of Dear Mr. Jones
Naam bekend + vrouw Dear Miss Jones / Mrs. Jones / Ms. Jones / Dr. Jones
Naam onbekend + man Dear Sir
Naam onbekend + vrouw Dear Madam

Weet jij wanneer je Miss, Mrs. en Ms. gebruikt? Bekijk onderstaande video om hier meer over te leren.

5. Eerste paragraaf

Na de aanhef begin je de brief met de reden voor het schrijven. Je wilt bijvoorbeeld iets aanvragen, iets melden of ergens meer informatie over. Een zakelijke brief Engels hoeft niet lang te zijn. Houd het juist zo kort en bondig mogelijk. In deze tabel vind je voorbeelden van zinnen die je hiervoor kunt gebruiken:

Nederlands Engels
Ik schrijf deze brief om te informeren naar.. I am writing to enquire about..
Ik schrijf naar aanleiding van.. I am writing in response to…
Ik zou het op prijs stellen als u.. I would be grateful if you..
Ik ben geïnteresseerd in het ontvangen van.. I am interested in receiving..

6. Laatste alinea

Benadruk de actie die je van de ontvanger verwacht voordat je de brief eindigt met een groet. Wil je bijvoorbeeld dat hij of zij iets opstuurt, iets navraagt of ergens actie op onderneemt? Dan biedt de laatste alinea hier plek voor. Enkele voorbeeldzinnen die je hiervoor kunt gebruiken:

Nederlands Engels
Neem gerust contact met mij op als u nog vragen hebt. If you have any questions, please do not hesitate to contact me.
Neem gerust contact met mij op als u nog meer vragen heeft. If you require any further information, feel free to contact me.
Alvast bedankt. Thank you in advance.

7. Afsluiten met een groet

Een zakelijke brief in het Engels sluit je altijd af met een passende groet, gevolgd door je handtekening. De keuze van de groet hangt samen met de aanhef. In de video hieronder leggen we de verschillende mogelijkheden uit!

5. Eerste paragraaf

Veelgemaakte fouten bij een zakelijke brief in het Engels

In dit blog vind je de grootste taalblunders in Engelse brieven en e-mails. Na het lezen van dit blog maak jij deze fouten niet meer.

Benieuwd naar jouw taalniveau?

Babel biedt een gratis niveautest aan die binnen vijf werkdagen door een van onze docenten wordt nagekeken. Na het maken van de toets ontvang je een duidelijke indicatie van je taalniveau en persoonlijke tips om te verbeteren.

Test je taalniveau

Meer leren over het schrijven van zakelijke brieven in het Engels?

In onze cursus Zakelijk Engels voor Gevorderden verbeter je je communicatievaardigheden binnen een zakelijke en internationale context. De lessen zijn direct gekoppeld aan de praktijk en jouw eigen werksituatie. Je kunt eigen werkvoorbeelden inbrengen, zodat de training precies aansluit bij jouw persoonlijke werkpraktijk. Tijdens de intensieve cursus geven onze taaltrainers bovendien persoonlijke feedback op jouw zakelijke brieven.

Lees ook: