Datum : 22 januari 2021 Categorie : Blog, Zakelijk Engels

Zakelijk schrijven: 8 tips van een expert

Heb je moeite met zakelijk schrijven? Tijdens het werk krijg je waarschijnlijk dagelijks te maken met het opstellen van teksten. Het is cruciaal om op een heldere manier schriftelijk te communiceren. Een goede tekst schrijven kost tijd. Met deze praktische tips voor het zakelijk schrijven bereik je je doel met je teksten.


Slide 1
Cursus
Nederlands niveau 1
Slide 1
Cursus
Nederlands niveau 2
Slide 1
Cursus
Privétraining
previous arrow
next arrow

Waar moet een zakelijke tekst aan voldoen:

  • Goede inhoudelijke structuur: er zit een logische lijn in het verhaal
  • Doelgericht: de boodschap van de tekst moet duidelijk zijn en afgestemd op de lezers
  • Woordgebruik en zinsopbouw: de informatie in de tekst is goed geformuleerd en makkelijk leesbaar
  • Presentatie van tekst: zorg voor een aantrekkelijke en foutloze presentatie

8 tips voor het zakelijk schrijven

Tip 1. Bedenk wat wil je bereiken

Wil je mensen informeren, overtuigen of heb je een ander doel? Dit is een belangrijke vraag die je je vooraf moet stellen. Het doel van je tekst heeft namelijk invloed op de inhoud van de tekst. Denk daarbij aan de belangrijkste boodschap van de tekst en welke mensen je wil bereiken. De boodschap moet eerst helder voor jezelf zijn, voordat je het goed kan overbrengen.

Tip 2. Zorg voor een goede inhoudelijke structuur bij zakelijk schrijven

Denk na voordat je daadwerkelijk begint met schrijven over de structuur van je tekst. Zakelijke teksten kenmerken zich namelijk door een duidelijke structuur. Er moet een goede opbouw zijn, zodat je verhaal helder overkomt bij de lezer. Door de tekst kort en bondig te houden breng je rust in de tekst. Zorg er ook voor dat je gebruik maakt van een (pakkende) titel, alinea’s, en tussenkopjes. Hiermee houd je ook de aandacht van de lezers erbij.

Tip 3. Bedenk een goede intro

De eerste zin van de tekst is meestal het lastigst. Het is belangrijk om het onderwerp in de intro te vermelden. Door de intro wordt bepaald of de doelgroep verder gaat lezen. Er is binnen een intro geen ruimte voor overbodige informatie. Het is de bedoeling dat de lezer nieuwsgierig wordt en dat je de lezer prikkelt. Soms kan dit met humor, en andere keer kun je beter met de deur in huis vallen (door bijvoorbeeld de directe aanleiding te benoemen). Op internet kun je veel tips vinden om een ijzersterke openingszin te produceren, bijvoorbeeld in dit artikel. Let er ook op dat je niet in clichés vervalt.

Tip 4. Schrijf vlotte teksten

Probeer passieve zinnen te vermijden tijdens het zakelijk schrijven. Wellicht heb je al gemerkt dat als je een passieve zin leest, je afstand kan ervaren. De tekst komt dan minder tot leven. Passieve zinnen zijn meestal ook langer en moeilijk(er) leesbaar. Actieve zinnen maken de tekst juist krachtig.

Tip 5. Maak het verhaal persoonlijk

Zakelijke teksten worden aantrekkelijk wanneer je het verhaal persoonlijk maakt. Betrek de lezer bij de tekst door bijvoorbeeld vragende zinnen te gebruiken. Gebruik persoonlijke woorden, zoals ‘wij’, ‘ons’, ‘u’ en ‘hij’. Dit verhoogt de aantrekkelijkheid van een zakelijke tekst.

Er zijn bepaalde tekstsoorten, waarbij je de lezer beter niet persoonlijk kan aanspreken. Bijvoorbeeld wanneer er iets negatiefs vermeld wordt dat betrekking heeft op de lezer.

Tip 6. Gebruik voorbeelden

Teksten zijn vaak een stuk aantrekkelijker als de lezer verbeelding kan gebruiken. Benoem tijdens het zakelijk schrijven voorbeelden. Wees concreet bij beschrijvingen in de tekst. Pas dit op een vloeiende manier toe. Het moet namelijk wel een goed lopend stuk blijven.

Tip 7. Maak de tekst begrijpelijk voor iedereen

Maak de tekst begrijpelijk voor iedereen. De lezer moet binnen korte tijd de essentie van het geschreven stuk begrijpen. Let goed op overbodig woordgebruik. Je schrijft het stuk niet voor jezelf, maar voor anderen.

Tip 8. Let ook op je presentatie

Schriftelijke communicatie moet je zien als een visitekaartje van het bedrijf. De tekst moet er overzichtelijk uitzien en gegoten zijn in een aantrekkelijke lay-out. Zorg dat tekst niet verspringt en gebruik overal hetzelfde lettertype. Houd je aan de huisstijl van het bedrijf, want de huisstijl omvat de kenmerken van de organisatie.

Volg een cursus zakelijk schrijven

Wil jij de puntjes op de i zetten? En meer tips & tricks ontvangen voor het zakelijk schrijven? In de cursus zakelijk schrijven bij Babel word je stap voor stap meegenomen in het schrijfproces. Deze cursus bestaat uit een algemene workshop (online of op locatie) en drie individuele sessies met je persoonlijke schrijfcoach. Je gaat grondig aan de slag met je eigen geschreven werk. Door de persoonlijke feedback van je schrijfcoach, zul je merken dat je snel vooruitgang boekt.

Cursus zakelijk schrijven

Lees ook: