Geschreven door:Liz

Datum : 09 mei 2018 Categorie : Blog

Hoe ga je om met een writer’s block?

writer's block

Het is drie uur ’s middags en je bent nog steeds niet begonnen. Je blijft staren naar het lege word-documentje op je scherm, maar de woorden willen niet komen. Herkenbaar? Grote kans dat je last hebt van een writer’s block: het tijdelijke onvermogen om te schrijven. Ontzettend vervelend als je een deadline te halen hebt. Hoe kom je van een writer’s block af?

1. Begin direct

Probeer direct in het ritme van schrijven te komen. Vooral als je het even niet meer weet, is het juist goed om gewoon te beginnen met schrijven. Zet bijvoorbeeld een timer op 20 minuten en probeer zoveel mogelijk woorden op papier te zetten. Schrijven is redigeren. Zet dus pas later de puntjes op de ‘i’. Je hoeft overigens niet aan het begin van het artikel te beginnen. Misschien heb je al een aantal discussiepunten of kun je de eerste resultaten opschrijven.

2. Bekijk het grote geheel

Soms kan een grote hoeveelheid data wat overweldigend zijn en zie je door de bomen het bos niet meer, waardoor je moeite hebt om te schrijven. Teken in zo’n geval de globale structuur en indeling van je artikel uit. Wat ga je in elk hoofdstuk bespreken? Wat is het doel van het artikel? Welke vragen ga je beantwoorden?

Het uittekenen van het grote geheel zorgt voor structuur en geeft houvast bij het daadwerkelijke schrijven. Vervolgens kun je per onderdeel van het artikel informatie invullen. Probeer bij elk hoofdstuk of elke alinea met een aantal zinnen de inhoud te omschrijven en voeg informatie van artikelen, tabellen en grafieken toe, zodat alle informatie op z’n plek staat. Vervolgens kun je langzaamaan elk stukje van het artikel invullen of herschrijven.

3. Schrijf elke dag

Voor het schrijven van een hoogwaardig artikel is discipline nodig. Probeer elke dag te schrijven om een writer’s block tegen te gaan. Dit hoeven geen uren te zijn, maar kan ook slechts een kwartiertje duren. Zo ben je elke dag bezig met je artikel en denk je hier elke dag over na, waardoor het schrijven een routine wordt.

Een vaste plek en een vaste tijd voor het schrijven kunnen helpen bij deze routine. Als je elke dag op dezelfde plek gaat zitten, associëren je hersenen dit met het schrijven van het artikel en zul je hier automatisch meer op gefocust zijn. Houd deze plek opgeruimd en rustig.  Zo breng je jezelf in een optimale schrijfmodus.

4. Schrijf met anderen

Kun je jezelf er maar niet toe zetten om te schrijven? Zoek dan een buddy of sluit je aan bij een schrijfgroepje. Dit kunnen medestudenten zijn die ook hun bachelorscriptie of masterscriptie aan het schrijven zijn. Het werkt vaak motiverend om af te spreken en aan hetzelfde doel te werken.

Daarnaast zit er ook een bepaalde sociale druk achter. Zo kun je elkaar stukken laten lezen en je doelen en deadlines kenbaar maken. Je voelt automatisch meer druk als je hebt afgesproken om op een bepaalde dag of een bepaald tijdstip een deel van je onderzoek te laten zien aan je buddy of groepje.

5. Volg een onlinecursus

Lukt het schrijven van je bachelor- of masterscriptie niet omdat je de juiste vaardigheden mist? Dan kan een onlinecursus academisch schrijven helpen. Hiermee verbeter je jouw academische schrijfvaardigheden, zodat het schrijven automatisch ook makkelijker gaat. Met de cursus Academisch Schrijven in het Engels van Babel word je gekoppeld aan een taaltrainer en leer je om beter academisch te schrijven en een goed onderzoeksartikel neer te zetten. De onlinecursus kun je gewoon vanuit huis en op je eigen tempo doen, en gaat onder andere in op de volgende onderwerpen:

  • formeel taalgebruik;
  • academische woordenschat;
  • tekststructuren;
  • correct gebruik van interpunctie;
  • bondig taalgebruik;
  • grammatica;
  • tekstverbanden;
  • valkuilen herkennen.

Ben je benieuwd naar deze cursus en wil je alvast een voorproefje? Bekijk dan de gratis democursus.

Lees ook: