Geschreven door:Liz

Datum : 28 maart 2018 Categorie : Blog

Professioneel presenteren? Zo overtuig je jouw publiek

overtuigend presenterenVerzorg jij regelmatig lezingen en presentaties? Dan wil je dat de boodschap blijft hangen en dat het publiek overtuigd wordt met jouw verhaal. Maar hoe ziet zo’n presentatie eruit? Deze tips helpen je om overtuigend te presenteren!

1. Bedenk de intentie van het publiek

Begin bij het begin. Voor wie spreek je eigenlijk? Zijn het wetenschappers uit hetzelfde vakgebied? Docenten? Wat is hun kennisniveau, wat zijn hun verwachtingen en wat zijn hun interesses? Bedenk daarnaast met welke intentie het publiek daar zit. Als je dit meeneemt in je presentatie, zorg je ervoor dat deze relevant genoeg is voor het publiek. Hierdoor blijven je luisteraars sneller hangen.

2. Speel in op een probleem

Een klassieke overtuigingstechniek is het toewerken van een probleem naar een oplossing. Bespreek je een onderzoek dat uitgevoerd is? Begin met het probleem dat er was aan het begin van het onderzoek en het probleem dat het publiek misschien ook wel heeft. Werk daarna in de presentatie toe naar een oplossing. De luisteraars die het probleem herkennen, zullen zich aangesproken voelen en aandachtig luisteren naar de oplossingen die je benoemt.

3. Geef voorbeelden

Gebruik gedetailleerde voorbeelden in je presentatie. Voorbeelden spreken veel meer tot de verbeelding dan abstracte feiten. Geef voor het beste effect persoonlijke voorbeelden en voorbeelden die betrekking hebben op het publiek in de zaal. Hierdoor creëer je geen afstand (door ‘algemeen’ te zijn), maar blijft het publiek betrokken bij je verhaal.

4. Vertel een persoonlijk verhaal

Betrek jezelf persoonlijk bij de presentatie. Zo zien je luisteraars dat je presenteert en niet acteert. Door aan het begin van de presentatie te beginnen met bijvoorbeeld een persoonlijk verhaal (storytelling) over een probleem waar jij een oplossing voor wilde bedenken, of over het ontstaan van je passie, blijft het publiek hangen. Verhalen blijven namelijk plakken en hebben meer overtuigingskracht dan ‘losse feiten’. Dit wordt versterkt door een persoonlijke touch. 

>> Wil je meer weten over het inzetten van non-verbale aspecten in je presentatie? Lees er meer over in onze blog over het presenteren van onderzoek.

5. Vergelijk de voordelen

Een andere overtuigingstechniek is het bespreken van voordelen. Heb je een nieuwe methode ontwikkeld, een nieuw product op de markt gezet of opvallende resultaten uit een onderzoek beschikbaar waar mensen meer van móeten weten? Zet alle voordelen op een rij en werk ze uit in de presentatie. Orden ze van belangrijk naar minder belangrijk en begin met het belangrijkste voordeel. Door het benoemen van voordelen ben je constant bezig met wat het publiek eraan heeft. En dat houd je publiek weer geboeid én oplettend!

Meer leren over overtuigend presenteren? Bekijk de cursus Professioneel Presenteren. Hierin wordt uitgebreid ingegaan op onder andere overtuigende presentatietechnieken, non-verbale aspecten en de structuur van je presentatie.

Lees ook: