Geschreven door:Liz

Datum : 13 augustus 2019 Categorie : Blog

Babel-medewerker aan het woord: “In bijna alle gevallen helpt een maatwerkcursus om het zelfvertrouwen te vergroten!”

Heleen werkt sinds 2004 bij Babel, momenteel op de salesafdeling voor maatwerktrainingen. In dit interview vertelt ze over haar werk bij Babel en geeft ze een inkijkje in de maatwerktrainingen.

“Het kan best lastig zijn om een cursus te kiezen”

“Momenteel werk ik op de salesafdeling voor maatwerk. Dit houdt in dat ik dagelijks bezig ben met het relatiebeheer van huidige klanten en het te woord staan van potentiële klanten. Zo pak ik aanvragen op die per e-mail binnenkomen en informeer ik mensen die een cursus willen volgen. Soms kan het namelijk best lastig zijn om een cursus te kiezen die bij je past. Alle maatwerktrainingen beginnen daarom met een intakegesprek. Zo weten we precies wat het niveau is, kunnen we de leerdoelen bespreken en verwachtingen managen. In sommige gevallen wil een bedrijf namelijk wel kiezen voor maatwerk, maar zal een groepscursus veel beter werken. Hier kunnen we dan advies over geven.”

“Vaak worden specifieke vaardigheden verbeterd”

“In de meeste gevallen volgen cursisten geen training om een niveau omhoog te gaan. Vaak willen ze specifieke vaardigheden verbeteren, zoals spreekvaardigheid, schrijfvaardigheid, zakelijke woordenschat, schrijven van memo’s, presenteren… Bijvoorbeeld als voorbereiding op een belangrijk gesprek of op een presentatie. En in bijna alle gevallen helpt een maatwerkcursus om het zelfvertrouwen te vergroten. Zo gaven we laatst een groepstraining Engels aan dames die Engels moesten praten tijdens hun werk. Het ging vooral om dingen als het ontvangen van mensen bij de balie, een e-mailadres opschrijven, een naam vragen. Een maatwerktraining geeft deze dames een stuk meer zelfvertrouwen.”

“We willen juist dat cursisten zelf ideeën aandragen”

“De maatwerktrainingen geven we bijna altijd aan medewerkers van bedrijven. Het zijn hele praktijkgerichte trainingen en bedrijven mogen zelf ideeën en materiaal aandragen, bijvoorbeeld belangrijke documenten vanuit het bedrijf die we in de cursus kunnen verwerken. En ook tijdens de lessen vraagt de docent altijd waar hij of zij zich op moet focussen, zodat de les hierop aangepast kan worden. Op deze manier krijg je resultaatgerichte trainingen die écht passen bij de specifieke bedrijfssituatie.”

“Maatwerktrainingen hoeven niet alleen op locatie te zijn”

“We geven onze maatwerktrainingen niet alleen maar op locatie. We bieden het sinds kort ook online aan in de vorm van maatwerk e-learning. Zo hebben we voor buitenlandse tandartsen en artsen die in Nederland willen werken een cursus ontwikkeld. Hiervoor kunnen ze 17 online lessen in hun eigen land volgen én krijgen ze 17 lessen van een docent via Skype. Ze kunnen dan in hun eigen land de Nederlandse taal leren en een docent kan direct zien hoe ze de taal oppakken. Dat is het mooie van maatwerk, er is heel veel mogelijk!”

“Cursisten voelen zich hier snel thuis”

“Waarom een maatwerktraining volgen bij Babel? Omdat onze docenten enthousiast, deskundig en betrouwbaar zijn. Maar ik denk vooral dat mensen Babel fijn vinden omdat we een persoonlijk instituut zijn, mensen voelen zich al snel welkom. Zelf probeer ik de cursisten altijd even op te zoeken en een handje te geven. Ik heb ze vaak meerdere keren aan de telefoon gehad en vind het dan fijn om iemand te kunnen herkennen in de gang. We vinden het belangrijk dat mensen zich thuis voelen en dat ze écht tevreden zijn. Als er wat is moeten ze dat gewoon kunnen zeggen.”

Heb je interesse in een taaltraining die volledig wordt aangepast naar jouw wensen? Of wil je advies over hoe jouw organisatie de volgende stap kan zetten op het gebied van interne en externe communicatie? Bel ons op 030 – 227 0008 of stuur een e-mail naar advies@babel.nl.

Lees ook: