Geschreven door:Liz

Datum : 10 juli 2019 Categorie : Blog

Babel-medewerker aan het woord: ‘Voor iedereen een optimale online leerervaring!’


Riëtte Wolting is projectcoördinator bij Babel. Ze heeft een achtergrond in de Engelse taal en cultuur en heeft al snel taal met techniek gecombineerd. E-learning is haar specialisme. 
Wij interviewden Riëtte over de kracht en mogelijkheden van e-learning.

Van blended cursussen tot maatwerk e-learning

‘Zo’n 5 jaar geleden is Babel begonnen met het ontwikkelen van e-learning. Cursisten konden inloggen en geheel zelfstandig een cursus volgen. Nu bieden we dat nog steeds op die manier aan, maar we hebben hier inmiddels wel variaties op ontwikkeld. We bieden bijvoorbeeld cursussen aan die een combinatie van e-learning en klassikale lessen bevatten. Of taallessen die op afstand gegeven worden, waarbij iemand via Skype les krijgt en zelfstandig online filmpjes kan kijken en opdrachten kan maken.’

‘We kunnen altijd een online oplossing bieden’

‘Naast de verschillende soorten e-learning, bieden we ook steeds meer variaties aan op reguliere trajecten. We zetten een compleet nieuwe taal- of communicatiecursus op of we geven bestaande cursussen een nieuw ‘sausje’. Een bedrijf wil bijvoorbeeld de cursus meer laten aansluiten op een specifieke doelgroep of de lengte van de cursus aanpassen. En in principe is op dit gebied alles mogelijk. We kunnen altijd een online oplossing bieden, maar we kijken wel heel sterk naar de leerdoelen.’

‘Leerdoelen moeten wel behaald worden’

‘De cursus moet er namelijk wel voor zorgen dat deze leerdoelen behaald worden. En een volledig online cursus over presenteren is dan misschien niet zo’n slim idee. Als je niet eindigt met een tevreden deelnemer die baat heeft bij de cursus, gaat het volledig aan zijn doel voorbij.’

‘Ik probeer me continu in te leven in de deelnemer’

‘Docenten leveren de inhoud van de cursussen bij mij aan en ik ga daar met een kritische blik doorheen. De docent blijft de inhoudelijke expert, maar ik probeer me vooral in te leven in de rol van de deelnemer. Zit er genoeg variatie in? Is het aantrekkelijk genoeg? Is het gebruiksvriendelijk? Er moet bijvoorbeeld genoeg variatie zijn in opdrachtvormen, maar ook in aandachtsspanne (zowel korte als lange opdrachten).’

‘Voor iedereen een optimale leerervaring’

‘Ik heb altijd een standaard deelnemer in mijn hoofd, maar het is ook belangrijk om ruimte te bieden aan mensen die net iets andere interesses hebben of nét onder of boven het standaardniveau zitten. Daarnaast moet je je er ook bewust van zijn dat mensen uit andere culturen soms anders tegenover materiaal kunnen staan dan jij zou verwachten. Ik probeer me dus continu in te leven in de doelgroep en in mensen die hier nét iets van afwijken, zodat iedereen een optimale leerervaring heeft.’

‘Cursisten krijgen veel persoonlijke aandacht’

‘Al onze docenten zijn taalexperts en hebben veel ervaring met klassikale cursussen, maar kunnen die ervaring ook online sterk inzetten. Zo bevat elke cursus veel inleveropdrachten waar cursisten persoonlijke feedback op krijgen van hun docent. Er is dus veel interactie tussen een cursist en de docent die aan hem of haar toegewezen is. Ook al zijn de cursussen online, cursisten krijgen evengoed veel persoonlijke aandacht.’

‘We kunnen inspelen op grote levensveranderingen van cursisten’

‘Daarnaast is ons aanbod heel flexibel. Geheel online, een combinatie tussen online en klassikaal of maatwerk; net waar een cursist behoefte aan heeft. Als mensen een nieuwe taal willen leren heeft dat vaak te maken met grote levensveranderingen. Het is fijn dat we daar met de verschillende vormen e-learning op in kunnen spelen.’

Ben jij benieuwd naar onze online cursussen? Neem een kijkje op onze cursuspagina’s

Lees ook: