nlen Login My Babel
Veelgestelde vragen (FAQ)

Veelgestelde vragen (FAQ)

Veelgestelde vragen (FAQ)

VHoe kan ik me inschrijven?

A
U kunt zich uitsluitend online inschrijven. Onderaan de pagina met cursusinformatie ziet u een blauw balkje met de startdatum van de cursus. Klik deze open en u treft de link aan: “Schrijf je nu in”. Ook kunt u rechtstreeks gaan naar www.babel.nl/inschrijven/.

Wilt u zich inschrijven voor een cursus NT2 met een lening van DUO? Dan is de inschrijfprocedure anders.


VWanneer weet ik of ik me kan aanmelden met mijn DUO-lening?

A
U kunt zich pas inschrijven met een DUO-lening zodra u een brief van DUO heeft ontvangen met als onderwerp: “u krijgt een lening.” Als u deze nog niet heeft ontvangen, kunt u zich dus nog niet inschrijven! De reden hiervoor is dat deze brief dient als bewijs dat DUO voor u gaat betalen, zonder deze brief kunnen wij hier niet zeker van zijn. Om deze brief te ontvangen moet u een aantal stappen doorlopen:

  1. Vraag een DigiD aan.
  2. Koppel uw telefoonnummer aan uw DigiD-account en activeer de sms-functie.
  3. Log in op www.inburgeren.nl.
  4. Vraag een lening aan.
  5. Na 1 tot 2 weken ontvangt u de brief die u vertelt dat u een lening krijgt. Nu kunt u zich inschrijven!

Dit betekent dus dat u zich niet kunt inschrijven met de brief die als onderwerp “kennisgeving inburgeringsplicht” heeft. Stap 1 en 2 zult u helaas zelf moeten regelen, wij kunnen u alleen helpen met stap 3 tot 5.


VKan iemand mij meer uitleg geven over de procedure voor het aanmelden met een DUO-lening?

A
Ja. Babel biedt het DUO-spreekuur voor cliënten. Meer informatie kunt u vinden op deze pagina. Wilt u ook gebruik maken van het spreekuur? Maak dan een telefonich een afspraak. Dit kan via 030-2270008 (bereikbaar van maandag t/m vrijdag tussen 9:00-17:00 uur).


VMoet ik bij Babel langskomen om me in te schrijven met een DUO-lening?

A
Dit is niet noodzakelijk, maar u kunt langskomen op ons spreekuur. Dan helpen wij u bij uw inschrijving. Voor meer informatie over het spreekuur, klik op deze pagina.


VHoe vraag ik een DUO-lening aan?

A
U kunt een lening aanvragen via www.inburgeren.nl.


VWaarom betaalt DUO mijn factuur niet uit?

A
Dit kan zijn omdat DUO uw factuur niet (getekend) heeft ontvangen, of dat uw kwartaalkrediet (€1.250,-) is overschreden. Neem hier contact over op met DUO.


VKan ik een laptop aanschaffen via Babel en met een DUO-lening?

A
Dit is helaas niet mogelijk.


VIs de cursusprijs inclusief het lesboek?

A
Uitsluitend voor deelnemers met een DUO-lening is de cursus inclusief het cursusboek.


VWaar kan ik mijn boeken bestellen?

A
U kunt uw boeken bestellen via deze pagina. Zoek de betreffende cursus op en selecteer de boeken die u wenst te bestellen.


VZijn de kosten van een taalcursus fiscaal aftrekbaar?

A
De kosten van een taalcursus zijn aftrekbaar als de opleiding gericht is op uw beroep. De kosten kunnen slechts als beroepskosten worden gekwalificeerd voor zover ze rechtstreeks verband houden met de beroepswerkzaamheid die u uitoefent op het moment waarop u de cursussen volgt. Indien u dus vaak contact hebt met buitenlandse klanten, is het best verdedigbaar dat u een cursus “zakelijk Engels” in aftrek brengt. Meer informatie leest u op de website van de Belastingdienst.


VZijn er nog kortingen voor studenten?

A
Ja, studenten en medewerkers van de Universiteit Utrecht ontvangen 25% korting op cursussen uit het open aanbod.


VHet lukt niet om een account aan te maken.

A
Controleer of u alle gegevens heeft ingevuld. Controleer bij de postcode of er geen spatie staat tussen de cijfers en hoofdletters. Dus 1234AB i.p.v. 1234 AB. Mocht het dan nog niet lukken, stuurt u ons een mailtje, dan kunnen wij u eventueel handmatig inschrijven.


VHoe weet ik welk niveau ik heb?

A
– Voor Nederlands kunt u de instaptoets maken op: Toetsnederlands.nl/instaptoets. U ontvangt de uitslag binnen 5 werkdagen.
– Voor Engels kunt u de instaptoets maken op: Toetsnederlands.nl/placement. U ontvangt de uitslag binnen 5 werkdagen.
– Voor Duits kunt u de instaptoets maken op: Toetsnederlands.nl/duits. U ontvangt de uitslag binnen 5 werkdagen.
– Voor Frans kunt u de instaptoets maken op: Toetsnederlands.nl/frans. U ontvangt de uitslag binnen 5 werkdagen.
– Voor Spaans kunt u de instaptoets maken op: Toetsnederlands.nl/spaans. U ontvangt de uitslag binnen 5 werkdagen.
– Voor Italiaans kunt u de instaptoets maken op: Toetsnederlands.nl/italiaans. U ontvangt de uitslag binnen 5 werkdagen.
– Voor de overige talen kunt u het programma DIALANG downloaden. Of de niveaubeschrijvingen lezen.


VHet lukt niet de DIALANG test te downloaden.

A
– Lees de instructies “meer over DIALANG”, ga hiervoor naar de website van Dialang.
– Probeert u het op een andere computer.


VWanneer krijg ik de uitslag van de toets Nederlands?

A
Binnen 5 werkdagen kunt u de uitslag/het advies verwachten.


VHoeveel studenten zitten er minimaal en maximaal in een groep?

A
Dit verschilt per cursus, over het algemeen minimaal 8 en maximaal 18 deelnemers.


VMijn werkgever/instantie betaalt de cursus voor mij, hoe kunnen we inschrijven?

A
U kunt zich inschrijven op de normale manier via www.babel.nl/inschrijven. Tijdens het inschrijfproces kunt u aangeven dat uw werkgever of een instantie het cursusgeld betaalt. De contactpersoon van deze organisatie ontvangt een e-mail met een bevestigingslink. Als de contactpersoon op deze link klikt wordt uw inschrijving voltooid en ontvangt de betalende partij een factuur per post.


VWanneer krijg ik te horen of de cursus doorgaat?

A
Uiterlijk een week voor de startdatum van een cursus ontvangt u een uitnodiging of hoort u dat de cursus niet doorgaat.


VWanneer en op welke tijden vinden de cursussen plaats?

A
Als u klikt op de gewenste cursus, ziet u onderaan de pagina een blauwe balk met een datum. Als u hierop klikt ziet u ook de dagen en tijden.


VKan ik een brochure van Babel ontvangen?

A
U kunt een folder aanvragen via deze pagina.


VWorden de cursussen ook in het nieuwe jaar aangeboden?

A
Ja, Babel biedt cursussen aan gedurende het gehele jaar, zelfs in de zomer! Het aanbod wordt ongeveer 3 maanden van tevoren op onze website gepubliceerd.


VIk woon in het buitenland en wil een visum aanvragen voor de periode dat ik een cursus volg bij Babel. Kan Babel mij hierbij helpen?

A

Babel bemiddelt niet bij het aanvragen van een visum. Wel kunnen wij u een ‘Letter of acceptance’ sturen. U dient zich dan eerst voor een cursus aan te melden en het cursusgeld te voldoen. Na betaling van het cursusgeld kunt u de Letter of Acceptance aanvragen door een e-mail te sturen naar info@babel.nl.


VIk wil de cursus contant betalen, kan ik hiervoor terecht bij de balie van Babel?

A

Nee, u kunt uitsluitend online betalen met creditcard of IDeal.


VKrijg ik studiepunten (ECTS) voor het volgen van een cursus bij Babel?

A

U ontvangt een certificaat als bewijs van deelname. Wij kennen geen ECTS-punten toe. Wel kunnen wij eventueel een verklaring afgeven waarin de studielast wordt genoemd; het is dan aan de examencommissie om hier eventueel studiepunten voor toe te kennen.


VWaar kan ik informatie vinden over de AKV toets?

A

Voor meer informatie over de AKV toets gaat u naar deze pagina.


VWat is het verschil tussen de AKV-toets en de Taaltoets Nederlands?

A

De AKV-toets is bedoeld voor medici die buiten de EER hun diploma hebben behaald en zich in het BIG-register willen laten inschrijven. De AKV-toets bestaat uit vier onderdelen:

TOETS A: Samenvatten & Presenteren
TOETS B: Gesprek & Verslag
TOETS C: Engelse leesvaardigheid
TOETS D: Kennis van de Nederlandse gezondheidzorg

De Taaltoets Nederlands is bedoeld voor medici die in de EER hun medisch diploma hebben behaald. Deze toets bestaat uit twee onderdelen:

TOETS A: Samenvatten & Presenteren
TOETS B: Gesprek & Verslag

Voor meer informatie over de AKV toets gaat u naar AKV.
Voor meer informatie over de Taaltoets Nederlands gaat u naar Taaltoets Nederlands.


VIk werk of studeer bij de Universiteit Utrecht. Hoe werkt de korting?

A

Voor meer informatie over de de korting die studenten en medewerkers van de Universiteit Utrecht ontvangen, ga naar babel.nl/uu.


VKan ik een scholingsvoucher inzetten voor een cursus van Babel?

A

Ja dat kan. Voor meer informatie gaat u naar babel.nl/scholingsvoucher.


VWat is My Babel?

A

My Babel is het online leerplatform van Babel. Hiermee kunt u gemakkelijk communiceren met uw docent(en) of medestudenten. Ook vindt u hier belangrijke informatie over de cursus zoals het lesplan en andere documenten die de docent met u wil delen.


VHoe log ik in op My Babel?

A

Als u zich aanmeldt voor een cursus wordt er automatisch een My Babel account voor u aangemaakt. Hierover ontvangt u een e-mail met login-instructies. Let op: het kan zijn dat deze e-mail in uw spambox terechtkomt.
Met deze informatie kunt u vervolgens inloggen op my.babel.nl. Het is belangrijk om te weten dat uw My Babel account niet hetzelfde is als het Babelaccount waarmee u zich heeft opgegeven voor de cursus.


VKan ik inloggen op my.babel.nl als ik geen e-mail heb ontvangen?

A

Alle cursisten krijgen automatisch na inschrijving een My Babel account. Indien u hierover geen e-mail heeft ontvangen (en de e-mail is ook niet in uw spambox terechtgekomen), kunt u het beste een nieuw wachtwoord aanvragen op de website:
ga naar my.babel.nl,
klik op “log in,”
klik op “Ben je je gebruikersnaam of wachtwoord vergeten?” Uw gebruikersnaam is het e-mailadres waarmee u zich voor de cursus heeft ingeschreven.
Met het nieuwe wachtwoord kunt u dan inloggen. Mocht dit niet zo zijn, neem dan contact op met de Babel Service Desk.


VIk kan inloggen op My Babel, maar waar vind ik de cursusinformatie?

A

Als u inlogt op My Babel komt u op uw persoonlijke pagina. In de linkerbovenhoek vindt u dan een knop “mijn cursussen.” Als u hier met uw muis overheen gaat, verschijnt er een drop-down-menu met daarin uw cursus, hierop kunt u klikken. U wordt dan doorverwezen naar de cursusomgeving.
In het geval dat u zich voor een cursus heeft ingeschreven maar dat deze niet verschijnt onder “mijn cursussen”, neem dan alstublieft contact op met de Babel Service Desk.

Staat uw vraag er niet tussen?

Bel 030-227 0008

Nieuwsbrief

Mis niets meer en schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Facebook